Google
 
   HOME    Agenda     Annuaire de liens    Actualités    Photos    Aide    Contact    Services    FR - NL  


  Jacob-Jacob-Ianneta wreken… Amélie Mauresmo !


Een week geleden werd in Madrid de finale van de Masters gespeeld in het vrouwentennis. Justine Henin-Hardenne nam de maat van Amélie Mauresmo, waardoor de Belgische sportwereld mocht vieren terwijl onze zuiderburen treurden. De revanche volgde snel: dit weekend, in een buitenwijk van Madrid, versloegen de Fransen de Belgen in het kader van de eerste... Uniroyal World VW Fun Cup. Na 8 uren aan een razend tempo, zegevierden Jacob-Jacob-Ianneta voor de Britten Rose-Harris. De "zwart-geel-rode" delegatie moest zich tevreden stellen met een bronzen medaille voor Matoul-Serexhe-Geoffroy.

Verrassingen, verrassingen

Een onaangename verrassing voor de 55 teams die zich inschreven voor deze eerste "wereldbeker": de hemel is donkergrijs wanneer de teams zaterdagnamiddag op de piste komen. Het gevolg is een hele reeks schuivers en ongewilde stijlfiguren... François Verbist toont zich de snelste, voor David Wust en de Brit Paul Rose, maar volgens het vaste ritueel in de VW Fun Cup, wordt de pole position bij lottrekking toegewezen. Het grote lot is deze keer voor Ball Events (Boucha-Lesoinne-Lecluse-Seerden-Matot). Het team deelt de eerste rij met Team 210 (Hart-Martindale), gevolgd door City FM (Matoul-Serexhe-Geoffroy) en AB Racing (Appercé-Verbist-Soulet).

Zondagochtend krijgen de 55 teams mooier weer voorgeschoteld. De regen is verdwenen en Jarama straalt rond de klok van 9 uur onder de zon, wanneer de meute zich op gang trekt. Maxime Soulet (AB Racing) bepaalt het ritme. Enkel Romain Ianneta (FEK-Zolpan) kan volgen. In het peloton rukken Sébastien Feltes (Colson Racing) en Ruben Maes (Maes-Van Oost) sterk op naar de 3de en 4de plaats na een uur wedstrijd. Jean-Michel Boucha (Ball Events) kon niet profiteren van zijn pole. Hij verliest kostbare tijd in het geharrewar in de eerste remzone.

In het tweede uur van de race, nemen Jacob-Jacob-Ianneta het commando, profiterend van kleine problemen bij AB Racing: « Het laatste deel van de uitlaat is gebroken. We moesten de uitlaat opnieuw bevestigen om te vermijden dat uitlaatgassen in de cockpit drongen, » vertellen de eerste leiders.

Die problemen zijn niets vergeleken bij wat Feltes en Sougnez overkomt. Door een gebroken versnellingsbak moeten de jonge piloten van Colson Racing opgeven. Even later is het de beurt aan Piron-Olivier (Astur Car). Zij vallen ver terug in het klassement na een aanrijding met een gedubbelde. De wagen verliest veel tijd in de pits, waar een gebroken ophangingdriehoek vervangen wordt.

Halfweg de race, domineren de Fransen Jacob-Jacob-Ianneta (FEK-Zolpan) met een ronde voorsprong op Appercé-Verbist-Soulet (AB Racing), Rose-Harris (JPR1), Bonnel-Mathon (MV Racing Castrol) en Galand-André-De Vits (Bean’s Project). Op twee ronden volgen Serexhe-Matoul-Geoffroy (City FM), Nava-Simul-Servais (Cornelis Racing Quick), Hart-Martindale (Team 210), Wust-Baudart-Van Impe-Rossens (HIBN TV) en Trevisiol-Bergamaschi-Alberghino (Girasole), die gehinderd worden door een kapotte uitlaat, waardoor de motor niet het volle vermogen levert.

Het Belgische kamp uitgedund

De hiërarchie verandert amper in de volgende uren. AB Racing verliest het contact met de leiders na een dubbel incident: « François kreeg een stop and go wegens inhalen onder een gele vlag en zelf reed ik lek bij een contact met een kerel die vergat in zijn spiegels te kijken,» vertelt Maxime Soulet. Het ergste moet nog komen, want in het 6de uur van de race verdwijnen de eerste leiders helemaal van de tabellen: motor stuk. Ze vervoegen op de lijst van opgevers de combinatie Nava-Simul-Servais (Cornélis Racing Quick), die aan de kant moeten met een kapotte versnellingsbak.

Het trio Jacob-Jacob-Ianneta laat de kans niet onbenut. Het trio neemt steeds meer voorsprong. Ze worden gevolgd door hun landgenoten Bonnel-Mathon, die het uitvechten met Rose-Harris, de snelste vertegenwoordigers van het « gracieuze koninkrijk ».

Laatste verwittiging

Het laatste kwart van de race staat in het teken van het duel tussen die twee laatste teams. Door elkaar op te jagen, komen ze steeds dichter bij de leiders, die wat tijd verloren door een probleem met een aandrijfas: « Ik verloor ongeveer 2 seconden per ronde omdat de aandrijfas aan de linkerkant los kwam en de auto daardoor slingerde op de rechte stukken, » zal Michel Jacob later verklaren. « Toen de pitlane geopend werd, kwam ik meteen binnen om me te laten aflossen door mijn zoon. De mecaniciens maakten van de gelegenheid gebruik om de wagen te herstellen en Julien kon de race probleemloos afwerken. »

Deze overwinning in de eerste Uniroyal World VW Fun Cup levert het team FEK-Zolpan een gratis inschrijving op voor alle races van 2007. Een verrassing is het niet, want vader en zoon Jacob, uitstekend bijgestaan door Romain Ianneta, waren dit seizoen wel vaker voorin te vinden: « In het begin van het seizoen werden we 2de hier in Jarama en in de 25 Uren van Spa reden we lange tijd aan de leiding, tot we terrein verloren door een probleem met het gaspedaal. Samen met onze preparateur Optimum, hebben we deze World Cup heel grondig voorbereid. We waren zaterdag niet al te optimistisch, toen de wagen delicaat te besturen bleek in de regen, maar zondag, op een droge omloop, ging het uitstekend. Enkel het probleem met die aandrijfas maakte het nog even spannend. »

De tweede plaats ging op de piste naar Bonnel-Mathon, maar ze werden na de technische keuring gediskwalificeerd omdat hun VW Fun Cup te licht bleek. Daardoor erfden de Britten Rose-Harris de zilveren medaille. Galand-André-De Vits verdwenen ook uit de eindstand. De controleurs legden hun vinger op een non-conformiteit van de terugslagklep van de benzinetank, waardoor sneller getankt kon worden. Zo ging de palm in het Belgische kamp naar Serexhe-Matoul-Geoffroy, die de derde podiumplaats pakten.



Uitslag
1. Jacob-Jacob-Ianneta (Fra-FEK Zolpan) 225 ronden ; 2. Rose-Harris (GB-JPR1) op 1.07.448 ; 3. Matoul-Serexhe-Geoffroy (Bel-City FM) op 2 ronden ; 4. Wust-Baudart-Van Impe-Rossens (Bel-HIBN TV) op 3 ronden ; 5. Trevisiol-Bergamaschi-Alberghino (Ita-Girasole) op 4 ronden ; 6. Steenhouse-Darwin-Darbey (GB-Prestige Motorsport) op 5 ronden ; 7. Schoofs-Janssens-De Groof (Bel-CEO Racing) ; 8. Hart-Martindale (GB-Team 210) ; 9. Van Oost-Maes-Dupon (Bel-Maes – Van Oost) ; 10. Kovac-Sotty-Brugmans (Bel-Bean’s Project 2) ; 11. Sturdza-Strudza-Brechbuhl (Fra-Street Machine) ; 12. Palopoli-Memmola-Merlo (Ita-Immobiliare Varese) op 6 ronden ; 13. Roussel-Roussel-Roussel (Fra-Extreme Limit) ; 14. Autissier-Martin-Giltaire (Fra-Team Autissier) ; 15. Viron-Bordet-Richard (Fra-Optimum Racing 1) op 7 ronden ; enz.




Prc Group
Zoning de Ghlin Baudour Sud - Rue des Roseaux, 6 B-7331 Baudour
Phone : 065/65.53.64 Fax : 065/65.91.53 E-mail : info@prcgroup.be
 
 

:: PROCHAINS EVENEMENTS ::
Pas d'évènement pour l'instant

:: SERVICES ::
Sportmedia vous propose ses services dans les différents domaines suivant:

  • création de sites web,
  • développement de base de données,
  • logos personnalisés,
  • affiches promotionnelles,...


Cliquez ici pour plus de renseignements
     









0002562813 visites - contact : info@sportmedia.be
réalisation : www.sportmedia.be