Google
 
   HOME    Agenda     Annuaire de liens    Actualités    Photos    Aide    Contact    Services    FR - NL  


  Het laatste woord voor de Silhouetten,dankzij de Jaguar van Thiry-Deman-Corthals


Na hun zege in de 2003 Miles, ondergingen de Silhouetten de wet van de GT's in de twee eerste edities van de 12 Uren van Spa. Deze keer namen ze revanche, na een lange sprint. In de ultieme relais gingen twee topteams absoluut voluit in hun duel voor de eindzege.

De Jaguar X-Type Silhouet had uiteindelijk het laatste woord. Jérôme Thiry, Loïc Deman en Pierre-Yves Corthals reden een prachtige race. Jérôme Thiry, drie jaar geleden al winnaar van de eerste uithoudingsrace in het kader van de BTCS, blikte terug op de afgelegde weg: « Het aspect uithouding kwam er amper aan te pas in deze race rond de klok. Men moest van start tot finish tot het uiterste gaan en op de limiet van de wagen rijden, maar met toch een kleine marge onder de rechtervoet om te kunnen reageren op plotse schuivers voor je op de piste. Dat is best lastig, zeker wanneer de concurrentie zo sterk is als dit jaar in de Belgian Touring Car Series. De zege smaakt daardoor nog beter…»

De regerende kampioen vergeet wel te vermelden in welke context hij een groot deel van de race moest afwerken. Zijn twee teamgenoten doen het verhaal: « Het eerste incident gebeurde al in het begin van de race toen ik onvrijwillig geraakt werd door Vincent Radermecker, die vlak achter me zat met de Renault Mégane Trophy. We probeerden beiden een Porsche te ontwijken die blijkbaar niet gedubbeld wilde worden, » vertelde Loïc Deman. « Maar, dat was nog niets in vergelijking met wat later gebeurde. Eerst moesten we een pitstop maken om de achtervleugel deftig te bevestigen en wat later moesten snelle tijden blijven rijden zonder eerste en tweede versnelling. Zeker niet eenvoudig… » Pierre-Yves Corthals, voor de gelegenheid de versterking van het team, maakt de analyse af: « Het kostte ons ongeveer drie seconden per ronde, vooral bij het nemen van de chicane en de Source. Maar, we moesten roeien met de riemen die we hadden… Tijdens mijn laatste relais voelde ik me nooit bedreigd door Slaus, want het verschil bleef constant. Ik kan je verzekeren dat deze overwinning me enorm deugd doet, want het doet me even de pech die me achtervolgt in het WTCC vergeten. Ik ben ook blij te winnen voor het MI. Met de jongens van Willy Plas heb ik in het verleden mijn mooiste overwinningen behaald. Ik heb maar twee woorden voor hen na deze overwinning in de 12 Uren: bravo en bedankt! »

Tot de finish bleef de Jaguar X-Type nr. 1 onder druk van de BMW M3 bestuurd door Lupant, Slaus en Palttala. Het verschil was… bijzonder klein. « Toen ik het stuur nam van de wagen voor mijn laatste relais, had ik het gevoel dat er geen einde kwam aan de pitstop,» vertelt tweede genoemde. « Er was een klein probleem met een achterwiel en de seconden tikten weg. Ongetwijfeld viel daar, tijdens die twee minuten stilstand, de wedstrijd in zijn definitieve plooi. Maar, de balans is zeker niet negatief met deze 2de plaats en de leiding in het kampioenschap! »

Het trio Van de Wauwer-Duez-Goossens haalde met een podiumplaats het beste uit hun Porsche 997. Zonder een lekke band waardoor "Vande" bijna een volledige ronde rustig moest afwerken en aanhoudende transmissieproblemen, had de Duitse bolide tot de finish mee kunnen spelen voor de overwinning. Deze bronzen medaille blijft echter een prachtige beloning voor het werk van GPR Racing en is voor veel toeschouwers die genoten van de passages van de 997 nr. 55 op de Raidillon zeker geen verrassing…

Achter die trio reden twee andere Porsches een uiterst regelmatige en sterke wedstrijd. De jongeren François Verbist en Maxime Soulet werden knap 4de als teamgenoot van Peter Van Delm. DE Top 6 van de Peugeot 407 Silhouet nr. 8 had een… Top 5 of zelfs een Top 4 kunnen zijn zonder wielen die hun eigen weg kozen en nukkige hydraulica die van elke bandenwissel een krachttoer maakte. We noteren nog de mooie opmars van Vanbellingen-Fumal-Coens, die 40 minuten stil stonden om een gebroken uitlaatcollector te herstellen, en die van hun teamgenoten Moonens-Redant-Lumbeeck. Andere mooie prestaties waren er van Colman-Verhoeven-Maton, die ook al tijd verloren door een los gekomen wiel, en de prachtige zege van Dehaye-Buytaert-Schryns die de klasse T3 wonnen met hun VW Golf: « Voor deze wagen is het de vijftiende overwinning in evenveel races, » verklaarde een dolgelukkige Dehaye.

In de balans van deze 12 Uren, verreden in zomerse omstandigheden voor goed gevulde tribunes, vermelden we nog de overwinningen van het viertal Heck-Blaise-Vannerum-Pons in de klasse T5 en van het duo Van de Plas-Van Beneden in T2. De oscar van de wedstrijd gaat naar Sylvie Delcour en Cédric Verhees, soeverein winnaars in de kleinste categorie met hun kleine Toyota Yaris geprepareerd door de leerlingen van de Campus Automobile. 24ste algemeen met een kleine 1300cc, je moet het maar doen…

De sterke punten van de 12 Uren

Forfait van de Audi : tijdens de warm-up brandde de Audi A4 Silhouet volledig uit. Gelukkig bleef Tim Verbergt.

Overwicht van Renault : met een bliksemstart nam de Renault Mégane Trophy van Bouvy het commando en reed hij meteen een voorsprong van een tiental seconden bij elkaar op de Jaguar van van de Poele, maar die laatste, die kort aan de leiding kwam tijdens de eerste interventie van de safety-car, moet al vroeg naar de pits door een kortsluiting.
Na drie uren wedstrijd, of een kwart van de afstand, leidt de Mégane voor de BMW van Lupant-Slaus-Palttala, de andere Mégane en de Jaguar van Thiry-Deman-Corthals.

De Porsches in de problemen: de Porsches, geroemd om hun betrouwbaarheid, kennen al vroeg problemen. Die van Van Rossem-De Laet-Maes, Greensall-Dockerill en Muytjens-Steinberg-Kerkhove verlaten achtereenvolgens het toneel, terwijl de 997 tijd verliest door een lekke band. Van de Wauwer moet bijna een volledige ronde traag afwerken.

Problemen bij Renault: de Mégane van Lémeret-Loix-Radermecker wordt als eerste door pech geveld. Een probleem met de benzinetoevoer veroorzaakt onherstelbare schade aan een cilinder. De andere wagen moet het tempo laten zakken door een probleem met de injectoren. Vosse-Bouvy-Mollekens verliezen terrein, zodat Lupant-Slaus-Palttala en Thiry-Deman-Corthals het vooraan mogen uitvechten met de snelste GT, de Porsche van Duez-Van de Wauwer-Goossens. De leiders in het kampioenschap, Vanbellingen-Fumal-Coens (BMW) rijden rond de 20ste plaats, nadat ze 40 minuten verloren in de pits door een herstelling van de uitlaatcollector.

Na zes uren wedstrijd: 1. Lupant-Slaus-Palttala (BMW) ; 2. Van de Wauwer-Duez-Goossens (Porsche) op 1.43 ; 3. Thiry-Deman-Corthals (Jaguar) op 1 ronde ; 4. Vosse-Bouvy-Mollekens (Renault) op 3 ronden ; 5. Van Dellm-Verbist-Soulet (Porsche) op 5 ronden. Op dat moment reed de Peugeot 406 van Stéveny-de Radiguès op een knappe 7de plaats. De Opel van Smits-Cleynhens-Huart rijdt aan de leiding in T3.

Transmissieproblemen : vooraan wisselen de drie topteams zich af aan de leiding door pitstops en interventies van de safety-cars. Geen van de drie kan afstand nemen. Na negen uren wedstrijd, na drie kwart van de afstand, is het verschil tussen de Porsche en de Jaguar amper… 2/10den van een seconde! De transmissies zijn af, vooral op de twee leidende wagens. De piloten moeten bijzonder voorzichtig zijn bij het schakelen.

Pech : de Peugeot van Stéveny-de Radiguès verdwijnt van de tabellen (wiel afgebroken), net als de Jaguar van Chouvel-Mathieu-van de Poele (alternator). Pech ook voor de BMW Van Baugnée-Linnertz-Dallemagne-Gressens, die gestopt wordt door een kapotte brug met de finish in zicht. Gelukkig wordt hij nog wel opgenomen in het klassement. De Renault van Vosse-Bouvy-Mollekens haalt nog net de finish met een haperende motor, maar de mecaniciens van het team hebben alvast veel nuttige informatie verzameld voor de toekomst…

Bevoorrading : de laatste pitstop van de BMW van Lupant-Slaus-Palttala duurt langer dan voorzien, waardoor de Jaguar nr. 1 definitief de wedstrijd naar zijn hand zet. De laatste pitstop verandert daar niets meer aan.

Uitslag : 1. Thiry-Deman-Corthals (Jaguar X-Type Silhouet) 256 ronden ; 2. Lupant-Slaus-Palttala (BMW M3 Silhouet) op 46.233 ; 3. Van de Wauwer-Duez-Goossens (Porsche 997) op 1 ronde ; 4. Van Delm-Verbist-Soulet (Porsche 996) op 9 ronden ; 5. Allen-James-Hartshorne (Porsche 996) op 14 ronden ; 6. André-Galand-Halliday-Verreydt (Peugeot 407 Silhouet) op 18 ronden ; 7. Vanbellingen-Fumal-Coens (BMW M3 Silhouet) op 21 ronden ; 8. Colman-Maton-Verhoeven (Porsche 996) op 23 ronden ; 9. Moonens-Redant-Lumbeeck (BMW M3 Silhouet) op 26 ronden ; 10. Dehaye-Buytaert-Schyns (VW Golf), winnaars in T3 ; 11. Smits-Cleynhens-Huart (Opel Astra coupé) op 27 ronden ; 12. Vosse-Bouvy-Mollekens (Renault Mégane Trophy) op 30 ronden ; 13. Heck-Blaise-Vannerum-Pons (BMW M3) op 32 ronden, winnaars in T5 ; 14. Leybaert-Van Pamel-De Clerck-Minette (Renault Clio) ; 15. Culot-Wiliquet-Destrument (Peugeot 206) ; 16. Ghillebaert-Bonneel-Maelsait (Mini Cooper) op 34 ronden ; 17. De Hoen-Schaede-Houbben-Matot (Renault Clio) ; 18. Voet-Van den Broeck-Bovy-Seghers (Renault Clio) op 35 ronden ; 19. Knauf-Feron-Noyelle (BMW M3) op 36 ronden ; 20. Baugnée-Linnertz-Dallemagne-Gressens (BMW M3) op 38 ronden… 24. Delcour-Verhees (Toyota Yaris) op 43 ronden, winnaars in T1… 41. Dubois-Maillet-De Keijser-De Keijser (Roadster), op 71 ronden, winnaars bij de Roadster… 46. Van de Plas-Van Beneden (Toyota Yaris) op 93 ronden, winnaars in T2 ; 47. Van Uytsel-Van den Abeele-Debbaut (Lotus Exige), winnaars in GT1 (53 teams geklasseerd).

Snelste rondetijd in de race : Chouvel-Mathieu-van de Poele (Jaguar X-Type Silhouet), 2.32.943.

Kampioenschap (officieus) : 1. Slaus-Lupant 257,5 punten ; 2. Vanbellingen-Fumal 243 ; 3. Vosse-Bouvy 229 ; 4. Van de Wauwer 194,5 ; 5. Thiry-Deman 183 ; enz.
Prc Group
Zoning de Ghlin Baudour Sud - Rue des Roseaux, 6 B-7331 Baudour
Phone : 065/65.53.64 Fax : 065/65.91.53 E-mail : info@prcgroup.be
 
 

:: PROCHAINS EVENEMENTS ::
Pas d'évènement pour l'instant

:: SERVICES ::
Sportmedia vous propose ses services dans les différents domaines suivant:

  • création de sites web,
  • développement de base de données,
  • logos personnalisés,
  • affiches promotionnelles,...


Cliquez ici pour plus de renseignements
     









0002560684 visites - contact : info@sportmedia.be
réalisation : www.sportmedia.be